Kdo bude bydlet ve vaší bytovce
Cílová skupina: žáci 8. a 9. ročníků ZŠ a studenti středních škol
Cíl: Studenti se naučí vidět přednosti spolužití s lidmi různých národností. Dokážou hájit svoje postoje na základě argumentace. Naučí se najít společný zájem a dohodnout se na konsensu.
Čas: 45 min
Velikost skupiny: 12 – 30 žáků
Pomůcky: lístečky s popisem rodin, papír, psací potřeby
Popis činnosti:
- Rozdělte třídu do 4 – 5 skupin. Každá skupina tvoří rodinu.Všechny rodiny bydlí v pronajatém bytě ve stejné malé bytovce. Studenti se dohodnou na svých rolích v rodině. Tyto budou hrát v průběhu následujících činností.
- Studenti představí svoje rodiny.
- Lektor hraje majitele domu. V bytovce je ještě jeden byt volný. Jako majitel lektor navrhne stávajícím nájemníkům, že pokud se všichni dohodnou, můžou rozhodnout, který ze zájemců o poslední volný byt dostane smlouvu. Pokud se stávající nájemníci nedohodnou, vybere nového nájemníka majitel sám. Každá rodina zná jednu rodinu z těch, které projevily zájem o bydlení v domě. Tuto rodinu bude hájit na domovní schůzi.
- Studenti si vylosují kartičku s informacemi o rodině, kterou znají a kterou budou hájit. Mohou dostat k losování ze všech rodin nebo jenom ty, které lektor předem vybere. V průběhu pěti minut se dohodnou na argumentech, které budou používat na obhajobu „své rodiny“.
- Lektor svolá domovní schůzi, na které se mají nájemníci dohodnout, kterou rodinu chtějí za souseda. Stanoví čas (cca 15-20 min), za který se musí dohodnout. Sleduje diskusi, ale podle možnosti do ní nezasahuje. Všímá si argumentů, které jednotlivé skupiny používají a jaké argumenty používají, aby vyřadili ostatní rodiny „ze soutěže.“
- Po stanoveném čase lektor požádá o oznámení zvolené rodiny.
- Se studenty lektor diskutuje o tom, proč rozhodli právě pro tuto rodinu, jak dospěli k rozhodnutí, které argumenty byli pro jejich volbu rozhodující a které je spíše odradili. Bude se studenty bavit o tom, nakolik rozhodovala při volbě národnost, zaměstnání, struktura rodiny nového nájemníka. Upozorní na předsudky, kterými studenti argumentovali a upozorní na zajímavé momenty diskuse.
Rady a doporučení:
Zdroj: Výcvikový kurz dramaterapie, 2003/2004, lektor: Blanka Kolínová
Rodiny:
A. Student sociologie z Německa. Má hodně kamarádů. Pracuje jako dobrovolník v programu pro narkomany. Zůstane v ČR rok nebo dva. Přijedou za ním na delší návštěvu prarodiče, kteří pocházejí ze Sudet. |
B. Umělec – muzikant a učitelka se synem a dcerou, kteří studují na gymnáziu. Rodiče jsou členy Židovské obce. Syn hraje v klezmer kapele (hraje tradiční židovskou hudbu) a jezdí na koncerty. |
C. Rodina pochází z polského pohraničí. Oba rodiče pracují jako řadoví zaměstnanci ve velkých firmách. Jsou členy různých spolků. Babička je v důchodu. Dcera chce po maturitě za tři roky jet studovat práva do Polska. |
D. Oba rodiče jsou Romové. Otec je mistr ve fabrice, mamka uklízí v místní škole. Obě děti, starší syn a mladší dcera studují na střední škole. Rodina má příbuzné v Praze a v jižních Čechách. |
E. Matka se třemi dcerami (10, 13 a 15 let), přistěhovali se ze Slovenska. Matka podniká, dcery navštěvují soukromou školu. Dcery trénují kickbox, zpívají ve sboru a hrají divadlo. |
F. Rodina, která získala azyl. Pochází ze střední Asie. Jsou křesťané. Otec byl doma ředitelem malé firmy, tady pracuje jako dělník ve fabrice, matka je nezaměstnaná. Syn studuje na gymnáziu a trénuje karate, dcera je žákyní 3. třídy. |
G. Muslimská rodina, která získala azyl, když byla válka v bývalé Jugoslávii a zůstala žít v ČR. Matka je prodavačka, otec elektromontér. Syn je v osmé třídě, dcera studuje Obchodní akademii. |
H. Rodina pochází z Vietnamu. Rodiče mají malou restauraci. Česky mluví špatně. Obě dcery a syn chodí na gymnázium a mají vynikající výsledky. Všechny děti sportují a hrají na klavír. |
I. Matka přijela do ČR před pěti lety z Ukrajiny a pracuje jako kuchařka. Teď je těhotná s novým manželem, Čechem. Manžel je vedoucí v obchodě. Když bude mít byt, přistěhují se za ní z Ukrajiny šestnáctiletá dcera a osmiletý syn. Jejich teta žije v Kanadě. |