Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dobré rady pro průvodce

5. 4. 2008

Pokud provádíte výstavy a pracujete se studenty určitě Vás zaujmou postřehy, které měli studenti, když byli postaveni do role vyučujícího. Čtěte pozorně, může se Vám to hodit 

 

 

KNIHA PRŮVODCŮ

 

Využijte při diskusích vlastní zkušenosti, ale nikdy neříkejte ANO, TOHLE JE SPRÁVNĚ, někdo si to myslet nemusí – stačí poděkovat za názor.

 

Pozor na skákání do řeči!

 

POZOR NA LIDI, KTEŘÍ TOHO VĚDÍ O TOMTO TÉMATU HODNĚ!

 

Bacha na imič! Průvodce, který nemá rozkrok aspoň 50cm nad zemí a na kalhotách nemá a 20 kapes (a z toho 6 na mobily) je automaticky v očích třídy socka a lůzr! Takže pozor na to!

Ale teď vážně – pozor na moc tiché třídy – to se potom ani aktivity nehodí, je strašné ticho, že by člověk usnul. Taky pozor na moc výřečný týpky, když se skupinou není učitelka, můžou z toho udělat solidní komedii, nejlepší je přímý oční kontakt a dát ho do skupin s holkami.

            _ taky se nám stává (nevím, jestli jen nám) že při aktivitě „vyber si svého člověka“ si NIKDO nevybral Roma/Davida. Je to dobrá záminka začít na tohle téma povídat.

            Je celkem nepříjemný, když přijde za den 5 tříd z jedné školy (to je OK) a když s nimi přijde pokaždé jedna a ta stejná profesorka. Nenechte se zmást pocitem „že bych to měl trochu změnit, ten výklad“ a povídejte o tom, co máte už nacvičený.

                                                                                                          O.K., díky

 

Měli jsme tu první stupeň ZŠ, bylo to dost hustý! Utišování se provádělo pískáním na prsty a tak podobně. Bylo jich totiž 54! Je třeba přednášku přizpůsobit věkové kategorii návštěvníků – takže my a naši 10-letý = malování a tak

-         je celkem zbytečné dávat jim dotazník – moc to nepochopili.

 

Je těžké podávat výklad vlastním učitelům!

 

            Za celou dobu co tu tahle výstava je si nikdo nevybral DAVIDA až dnes – předposlední den. Takže celkem úspěch.

            Mysleli jsme si, že děcka z učňáku a tak podobně budou trošku zaostalejší, ale v mnoha případech byli mnohem lepší než třeba gympláci. Takže NEPODCEŇOVAT.

 

            Je třeba dávat si velkýho BACHA na to, aby se nějaký panel nedostal moc blízko rozsvícenému světlu. Hoří špatně, ale HOŘÍ!

 

            Důrazně odmítejte 1. až 5. ročník ZŠ. Nemá to cenu a ty pohádky vás přestanou bavit. No zkuste vysvětlit 8 letým ... co je diskriminace a že židi nejsou zlý:-)

 

BRNO

 
24.1.

            U mladších ročníků je lepší si s nimi kreslit nebo se jich jen ptát, co o čem ví, co si představují a tak, než se snažit do nich dostat informace. Děti na 2. stupni ZŠ Merhautova moc nepochopily význam dotazníku. Je hrozně moc důležitý přemýšlet nad tím, co řeknete, protože každý sebemenší přežblecht návštěvníci okamžitě a velice ochotně obrátí proti vám.

 

27.1.

            Přišli jsme, ale výstava nebyla na svém místě. Přesunula se do tělocvičny, kde dnes probíhá vzpomínková ACTION na den 60. výročí osvobození OSVĚTIMSKÉHO TÁBORA. Drsná improvizace, ale jde to. Celý si to (papíry) přečtěte, je to důležitý.

 

28.1.

            POZOR NA NEDOSTATEK TUŽEK

ZŠ NÁMĚSTÍ REPUBLIKY JE SUPER ŠKOLA – UČITELÉ I DĚCKA ÚPLNĚ V POHODĚ + PĚKNÝ DEVÁŤAČKY

-UČITELÉ NÁM HODNĚ POMÁHALI, A NESKÁKALI DO VÝKLADU

 

31.1.

Ahoj Lidi.

Dejte si bacha, abyste věděli, co chcete říct. Neodbytného profesora přeřvěte. Ale jinak je to pohoda jazz:-)

 

1.2.

Dost záleží na té skupině. Naše první skupina byla“trochu divoká“. Hlavně kluci. Příště si beru píšťalku. Jo, pokud s vámi někdo komunikuje, ale mluví potichu, normálně zařvěte ať jsou ticho a nechte ho to zopakovat. To jediný zabíralo.

A taky nám dost pomohl profesor, nejen že je občas uklidnil, ale taky nás potěšil a řekl nám, že ti kluci jsou fakt nezvladatelní.

 

Doporučuji brokovnici místo píšťalky:-) ale aspoň, že nám ten učitel pomohl uklidnit, protože naše autorita je u nich bezmála na nule.

 

Jo a taky je dobrý říct žákům, aby po panelech nepsali.

 

3.2.

Hlášky dne:

            „A jak se židé rozprskli po celém světě.“

            „Víte co je to asimilace?

-         To jsme teď dělali na biologii. To bude asi něco s hnilobou.“

„Co spojuje Čechy?

-         Fotbal.

-         Hokej.

-         No tak to by jsme měli sport. Něco jiného?

-         Basketbal.“

 

Od lidí, kteří se nedávno vrátili z lyžáku, nic nechtějte – asi kvůli tomu, že jsme jim zadali aktivitu, tak nám napsali do návštěvní knihy „ jak vy na nás, tak my na vás“. Nedejte si za žádnou cenu zkazit náladu a buďte optimističtí.

 

            Obohatili jsme možnosti aktivit o další skvělý typ. Když si seženete určité předměty (fotografie) typické pro určitou národnost, můžete je rozložit na zem a zadat návštěvníkům úkol. Rozdělí se do skupin k plakátům a potom musí zanést předmět, který si myslí, že patří k národnosti na „jejich“ plakátu a odůvodnit své rozhodnutí.

David Kluaňa, M. Kralovimska

 

 

15.2.

1. Když přijdou mladší děti, hlavně si hrát.

2. Když přijde 8. – 9. třída (a podobně), sežerou vás za živa.

3. Když přijdou starší, než jste sami, můžete se jít rovnou zakopat.

 

Doufám, že tyto 3 rady budou vykládány správně. Nehledejte v tom nic jinačího, než co tam je.

Některé skupiny byly ale celkem fajn. Naprostá většina usadila „protáhlej ksicht“. Výjimka potvrzuje pravidlo.

 

Hodně štěstí!

P.S. Pokud jste nervózní, zívejte si (samozřejmě ne při prohlídce). Fakt to pomáhá.

 

            Je 12:42, sedíme tady a učíme se výtvarku a zeměpis. Dneska ještě 4 třídy, takže každá dvojice měla 2.  My jsme dostali třídu dyslektiků (bylo jich 9), to bylo opravdu zajímavé. Ale nakonec jsme to zvládli, učitelka nám  poradila:)

            Držíme vám palce, nebojte se, je to fakt v pohodě. Hlavně si pořádně nastudujte ty materiály, co jsme dostali.

 

16.2.

(Návštěvníci vyplňují dotazník) Co je to pohlaví?

Pak rozhovor: Jaké máš pohlaví? Černé nebo bílé?

Asi černé ne...

 

Rada: Naučte se definici pohlaví!!!

Rada č. 2: Lucka se narodila v Poděbradech a pak se přestěhovala do České Republiky...

 

18.2.

Tak a teď vážně. Dostali jsme 4. a 5. třídu, no celkem šok. Měli jsme program připravený pro děcka, která jsou krapek starší ... aha houba ... no každopádně se připravte už na to, že menšiny v naší republice jsou hlavně Afričani, Mexičané, Španělé, Egypťané, Romové a cigáni ... zajímavé zjištění. No zkuste jim to vymluvit!

 

22.2.

            Tak jsme konečně provedli „Cestu vlakem“, která měla docela nečekaný úspěch. Pobavili jsme se na obou stranách a máme z toho dobrý pocit. Škoda, že asi už nepřijde více tříd, protože jsme se přišli provádět, že? Ale jinak přeju všem budoucím průvodcům: pusťte se do vlastních aktivit a nebojte se, zmáčkněte to. Tak hodně štěstí.

                                                           Petr Pospíchal – 6VÍD + Marie

 

23.2.

Pozor na VOŠ! – pokud hrozí, připravte se na hodinový monolog! :-)

                                                           Verčík a Zuzík

 

Rozpoutala se u nás mohutná debata o Romech – projevil se názor, že většina Romů je zlá, kradou apod. a jen pár jednotlivců je výjimkou. Je těžké o Romech diskutovat ...

 

03.A    Přestože jsme se toho bály, naši třídu (1. část) to celkem zaujalo a spolupracovali. Nebojte se! Důležitý je křičet!!! =0)

 

02.A    Ukecaný, spolupráce nic moc, sem tam kluci šikovný, odpovídali, naučili se text, spolupracovali. Ale nechtěla bych to zažít znova. Furt mi vypadával text.!!

                                                           Šárka

 

01.B    V poho skupina, akorát kluci se sem tam bavili. Jinak docela klídek. Chválím holky, které se v rámci aktivity naučily text na panelu nazpaměť! 8)

Super spolupráce, chytré děcka, vyzkoušeli jsme novou aktivitu a zdá se, že uspěla. Ale Honza nám se Zuzkou taky hodně pomohl.

 

 

Nevěřte nikomu, kdo tvrdí, že nejmladší děti budou ze 3. třídy, chodí i prvňáci ...

 

My jsme měli 5.A a docela to šlo. Přepadla nás trošku tréma. Ale furt nám do toho kecala ukecaná úča. „No hrůza“! Jinak v poho.

 

18.4.

            Byla zde 6.A s 23 žáky. Dost kecali, ale docela se snažili trochu zapojit. Trochu více hluční, ale snažili se mluvit k věci. Pár žáků to moc nevnímalo. Zbytek se bavilo k věci.

Rada: Ukecanost zarazit hned na začátku!!!

 

            Nejdřív jsem se docela bála údajně nejhorší třídy na škole 6.B., ale později to už ze mě opadlo, protože jsme s mým kolegou Jirkou zaujali. Nejvíc asi zábavnou hrou KUFREM.

            Líbilo se mi to a nakonec to vůbec nebyl horor. Komunikujte s nimi a nejlepší je forma ZÁBAVY!!!

 

KUFR – V krabici by měly být připraveny cedulky s národnostmi nebo příslušníky národností. Skupina je rozdělena do dvou družstev, který sbírají body.

            Jedna skupinka si stoupne do řady a dobrovolník proti nim. Průvodce stojí za řadou a ukazuje dobrovolníkovi postupně cedulky s názvy. Dobrovolník se snaží skupince popsat onu národnost a skupinka jí musí uhodnout. Za každou uhodnutou cedulku je bod. Druhá skupinka sleduje tu první a pak se vymění.

 

PANTOMIMA – používají se cedulky z hry KUFR. V podstatě je to to samé až na to že je to ve formě pantomimi ...=)

 

            Pozor, aby se vám holky moc nerozplývaly z Elmara! Je to otravné a staré, tak je včas zaražte. A taky pozor na nudu! Vezměte si s sebou něco na zabavení, nebo tady pochcípáte.

 

Nám se pár kluků zamilovalo do Ivany a chtěli kontakt.:) Takže žádná n***čky!

 

Fakt?

 

            Bylo to úplně OK, když skupina dělala hodně velký hluk :) tak jsme je trošku seřvali:)) a bylo. Takže žádný strach, mluvte nahlas a nebudete mít problém:))

 

Jo .. ten hysterický záchvat na ně zapůsobil:) ..

                                                                                  jinak dobrý..

 

Řeknu vám, malý děti jsou skvělý, my jsme měli 1. třídu a byly krásný, sice neuměli psát ani moc číst!! Ale bavilo je to a poslouchaly. Supr!

 

16.5.

            Dnes zde byli studenti z vysoké školy pedagogické. Byli moc přátelští a zapojili se do všeho. Brali jsme to hrou a bylo to velmi zábavné. Vůbec nezáleží na tom, že jsou to dospěláci.

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA